Norge er berømt for sine høye fjell og lange fjorder. Det høyeste fjellet er Galdhøpiggen. Den lengste fjorden heter Sognefjorden. De største fjellene ligger midt i landet. De mest spektakulære fjordene ligger på Vestlandet.
På Østlandet er det mest skog. De vanligste treslagene er gran, furu og bjørk. I Nord-Norge er det mindre skog på grunn av det kalde klimaet. Langs kysten er det mange øyer.
Norge har også mange elver. Det er populært å fiske laks i elvene. Norges lengste elv heter Glomma. Den renner fra Trøndelag til Fredrikstad. Norges største innsjø heter Mjøsa. Den ligger mellom byene Lillehammer, Hamar og Gjøvik.
I Norge fins det en rekke ville dyr. De mest kjente er kanskje elg, bjørn, ulv og hjort. Elgen kalles «skogens konge». Det er lite ulv og bjørn igjen i naturen i dag. Det er derimot mange fugler, både ved kysten og i skoger og parker.
Nordmenn liker å gå på tur. Mange har egne hytter på fjellet eller ved kysten. Om vinteren går de fleste på ski til hytta. Om sommeren bruker mange båt for å komme seg til hyttene sine.
Ord:
Treslag = types of tree
Renne = flow
En rekke = a number of
Igjen = left
Derimot = however
Ved = by
Spørsmål:
1. Hvilken landsdel er kjent for fjorder?
2. Hvorfor er det så få trær i Nord-Norge?
3. Nevn noen ville dyr som lever i Norge.
4. Hva er Glomma?
5. Hva er gran og furu?
6. Hvordan kommer nordmenn seg til hytta om vinteren?