Norsk natur (lettlest tekst)

Norge er berømt for sine høye fjell og lange fjorder. Det høyeste fjellet er Galdhøpiggen. Den lengste fjorden heter Sognefjorden. De største fjellene ligger midt i landet. De mest spektakulære fjordene ligger på Vestlandet.

På Østlandet er det mest skog. De vanligste treslagene er gran, furu og bjørk. I Nord-Norge er det mindre skog på grunn av det kalde klimaet. Langs kysten er det mange øyer.

Norge har også mange elver. Det er populært å fiske laks i elvene. Norges lengste elv heter Glomma. Den renner fra Trøndelag til Fredrikstad. Norges største innsjø heter Mjøsa. Den ligger mellom byene Lillehammer, Hamar og Gjøvik.

I Norge fins det en rekke ville dyr. De mest kjente er kanskje elg, bjørn, ulv og hjort. Elgen kalles «skogens konge». Det er lite ulv og bjørn igjen i naturen i dag. Det er derimot mange fugler, både ved kysten og i skoger og parker.

Nordmenn liker å gå på tur. Mange har egne hytter på fjellet eller ved kysten. Om vinteren går de fleste på ski til hytta. Om sommeren bruker mange båt for å komme seg til hyttene sine.

Ord:

Treslag = types of tree
Renne = flow
En rekke = a number of
Igjen = left
Derimot = however
Ved = by

Spørsmål:

1. Hvilken landsdel er kjent for fjorder?
2. Hvorfor er det så få trær i Nord-Norge?
3. Nevn noen ville dyr som lever i Norge.
4. Hva er Glomma?
5. Hva er gran og furu?
6. Hvordan kommer nordmenn seg til hytta om vinteren?

Fasit kan du få ved å be om det i kommentarfeltet.

2 kommentarer om “Norsk natur (lettlest tekst)

  1. Vestlandet fordi den lengste fjorden er der og heter sognefjorden.
    Det er så få trær i nord-norge på grunn av kalde klimaet.
    Elg, bjørn, ulv og hjort.
    Norge lengste elv.
    Dette er de vanligste treslagene.
    Nordmenn kommer til hytta om vinteren å går på ski.

    Liker

Legg igjen en kommentar