Mios liv (lettlest tekst)

cat-1841561_960_720.jpg
Mio er en fornøyd katt som tar livet med ro.

Mio er en svart katt. Han er snart to år gammel. Katten bor i huset til Trine og Trond. Den sover på badet, for den liker at det er varmt i gulvet.

Om formiddagen går Mio en tur i nabolaget. Av og til treffer han andre katter. Da blir han redd og gjemmer seg under en bil. Men katten er ikke redd for mus. Den fanger minst to mus hver dag. En gang fanget den også en kråke. Da var Mio stolt.

Klokka tolv hver dag får Mio kattemat av Trine. Favorittmaten hans er Friskis med kyllingsmak. En gang fikk katten Friskis med fiskesmak av Trond. Da var den fornærmet i tre dager. Hver lørdag får Mio litt melk. Da blir han glad.

Hjemme hos Trond og Trine har Mio en venn som heter Troll. Det er en liten valp. Om kvelden leker de to vennene med en liten ball. En gang knuste de en vase. Da ble Trond sint. Mio gjemte seg under sofaen og ble der i tre timer.

Mio liker barn, for de er snille med ham. Men han er redd for gamle damer. En gang var det en gammel dame som trampet på halen hans. Da skrek han så høyt at damen også ble redd. Mjau!


Vokabular:

Nabolag: neighbourhood
Kråke = crow
Fornærmet = offended
Valp = puppy
Hale = tail

 

Annonser

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.