Norsk kultur (lettlest tekst)

Nordmenn har et nært forhold til naturen og liker å gå på tur. Den viktigste sporten er langrenn, og man sier at «nordmenn er født med ski på beina».

Norges nasjonaldag er 17. mai og nasjonalsangen heter Ja, vi elsker. Et viktig nasjonalsymbol er brunost.

Nordmenn spiser mye fisk. Laks og torsk er to viktige fisker. Nasjonalretten er fårikål, som består av lammekjøtt og kål. En annen populær rett er kjøttkaker med brun saus.

Norge har hatt mange berømte forfattere, blant andre Henrik Ibsen og Knut Hamsun. I dag er Norge mest kjent for krim-litteratur.

Når det gjelder musikk, er Norge mest kjent for hard rock. Den mest kjente popgruppen fra Norge heter A-ha. Den mest berømte komponisten het Edvard Grieg. Han var fra Bergen.

Norge er ikke så berømt for film, men noen norske TV-serier har blitt populære i andre land, for eksempel Dag og Lilyhammer. Dag handler om en mann som heter Dag. Lilyhammer handler om en amerikaner som flytter til den norske byen Lillehammer.

For noen år siden fikk Norge en ny opera. Den er en viktig turistattraksjon i Oslo. Det finnes også mange teatre i landet. Et annet viktig sted er Munchmuseet. Der kan man se bilder av den kjente maleren Edvard Munch.

Spørsmål:

1. Hva liker nordmenn å gjøre i fritida?
2. Hvorfor er 17. mai en viktig dag?
3. Hva heter retten som er laget av lammekjøtt og kål?
4. Hva tror du en krimbok handler om?
5. Hva er A-ha?
6. I hvilken by ligger den nye operaen?

Reklame

Legg inn en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s